Hjem | Forum | Dit togt | Om siden | Gæstebog | Kontakt | ©


[Ingen titel]
Se resten af albummet her
I alt 3166 billeder


  Nyt på siden
  Følg skibet
  Billedgalleri
  Sejlplaner
  Sejlplan 2014
  Skibets Historie
  Skibet i detaljer
  Teknisk Data
  "Danmark" i dok


Åben alle | Luk alle




 
 Tilmeld Frameld



  Wallpapers
  Memory
  Mahjong
  Frozen Bubble v2



  Om elev 15
  Om siden
  Kontakt
  Links
  © Ophavsret



  Besøgende: 406081
  Hits i alt: 3033952
  Online lige nu: 0


Tonni Hans Chr.Pedersen fortæller

Elev: Tonni Hans Chr.Pedersen
Elev nr. 105
Togt forløb: 1949-50
_________________________________________________________________________

Tonni Hans Chr.Pedersen skriver:

Har lige fundet din Website, det var flot af dig, at lave den, for alle de forskellige Elever, som finder din side, det er jo lige som at finde Guld paa gaden. Som tidligere elev togt 1949-50 # 105 paa kryds bramgast paa nokken, Jeg laeste hvad # 17 skrev fra vores togt, ogsaa hvad han kunde huske, det var jo en hel del. Jeg gik ogsaa videre til sos, havde 4 skibe ud fra Kobenhavn, og derefter de naeste 10 aar forskellige danske skibe men ud fra New York, San Francisco, Yokohama.

Blev immigrant til USA 1963 bosatte i Staten New Jersey, derefter i 1965 har jeg boet i California siden. Jeg besogte Skoleskibet i Baltimore 57-58 havde en kammerat fra min hjemby, som var understyrmand dengang, Fik et par Gensynglass, ogsaa Capt.Hansen plus 7-8 Elever kom omboard i "Chastine Maersk" fik hilst paa "Kongen" og en sohistorie. Ogsaa i 1976 var jeg i New York da alle skibene kom i lang line op under George Washington broen, flot syn, var omboard dengang, alle skibene laa for anchor, til naeste dag hvor der blev kajpladser ledige. Ja det er jo noget helt andet nu med kun 80 Elever.

Ogsaa Pigerne er kommet med, det syntes jeg er flot, der er mange af dem, som ogsaa har ben i naesen. Tog sin tid.

Tilbage til den 1ste August 1949 kom som elev fra "George Stage" ved Isbjornen, hun laa i bojerne, fik udleveret de forsakellige ting, sat maerker i samme, husker var til morgen roning og vi gik igennem kanalerne, hvor nogen gange maatte hive aarerne halvt ind ellers kunne vi ikke komme igennem. Tilbage hejst baaden op og saa flaget. Det tog ikke saa langt for mig at laere enderne at kende, naesten det samme system som i "Georg Stage" Vi forlod Kobenhavn naeste dag og ankerede op ved Snekkersten (der hvor Danmark har smidt krogen) der maa snart vaere en hel flad areal saa mange gange skibet har vaeret der.

Vi havde stadigvaek modvind saa vi laa en halv dag mere ved snekkersten, husker at jeg kom i Postbaaden paa vejen ind fik vi signaleret: "Husk Tips" det var understyrmand Rossel som skulle gamble. Det var jo lige startet dengang. Ogsaa den naeste dag vi var undervejs: "Mand Overboard" lige pludselig. jeg var ombord i Redningsbaaden dengang { som mand Overboard gast} det var vores Laege som sprang ud agter i Bade dragt fik Baaden i vandet og havde Laegen, omboard tror det var 16 minutter ret godt. Det var et flot syn at se "Danmark" bakke op fra Redningsbaaden.

Vi ankommer til Slipshavn Kpt.Hansens hjemstavn, der havde vi alle slags Redningsovelser ogsaa Bjergningstolen kom ibrug jeg husker at det var Rossels tur at blive bjerget, han havde en lille dreng med,familie tror jeg af Capt.Hansen familie, stb.bakke var paa stranden og holdt trossen, hvor stolen skulle glide ned af, 1steStyrman Romer sagde et skridt fremover: Resultatet Rossel blev skyllet ren, ogsaa den lille fik en dukkert men ikke saa slemt. Dagen efter var Stb. vagt til Hesselbjerg efter Is, hos Isfabrikanten, der forsvandt nogle liter Is. Ogsaa Nyborg by inviterede os fyre til Strandhotellet hvor der blev en halv kylling med sager, Borgmesteren stod op og sagde: Her i byen naar vi spiser fjerkrae, bruger vi fingerne! Saa blev der gang i den, selvfolgeligt ogsaa Isen fra Hesselbjerg, som dessert.

Forlod Nyborg og paa vej til Svendborgsund, hvor det billede af Jorgen Thers, blev taget, hvor Lauridtzen Somandsskole paa hvor der blev vinket tilbage, ankomst til Aeroskobing for Anchor, fik landlov naeste dag og besogte Marstal Navigationskole. Kan lige se alle de som har siddet der og svedekluden om halsen?? Paa vejen tilbage til Danmark faldt en af eleverne i baljen (3 sheets to the wind) fik ham op saa var der baller.

Billed bladets Fotograf var omboard vi mandede raeer flot syn. Kan maaske faa et copi af bladet(# 35 30August 49 ,12 aargang) Alle de billeder, tog han fra Aeroskobing til Sonderborg.

Vi gik atter retur til Kobenhavn, i bojen # 6, fik landlov for en lille ugestid, da jeg kom tilbage laa vi i tordokken paa Holmen.

slog et smut derned for at se det hele. Naeaste dag gik vi atter i Bojen, Familien paa afskedsbesog, og vi gled ud af havnen under lille vind. Anlobshavnen Funcial Madera, op igennem Kattegat og rundt om Skagens Rev Fyrskib, naeste dag var vi rundt Doggerbank hvor der blev lavet en lille byttehandel, Fiskekutter fra Esbjerg kom langs 4-5 meter fra siden, der blev fyldt en stor saek op. Desvaerre gik den tabt, knuden holdt ikke, fik nu atter en saek fyldt op, det gik. Dejlige fladfisk den aften, husker alt hvad jeg fik spist, har vaeret sulten siden, til vi ankom King-ston Jamaica (Juleaften). Taenker tilbage det var det bedste maaltid, med frisk fisk. Vi kom saa til Engelske kanal, lavede nogle kryds, kom ret godt igennem, kom ud i Biscayaen med de lange donninger,syntes det var dejligt, andre fik fat i Ulrik, nogle kom aldrig over det.

Vi kom laengere nedover, saa nogle Portugisere men de var lidt for langt vaek, ingen Fisk. Jeg husker mit forste saltvandsbad det var dejligt, saltet maatte du torre af naar det blev tort. Der var en hel masse af eleverne som fik saltvandsbylder, heldigvis har jeg aldrig haft besog af dem. Nedover kom vaskefadet med saltvandssaeben i Tepol, skrubbe arbejdsuniform og sager, derefter brugte vi saebevandet til Teakdaekket, Messing har aldrig gnubbet paa saa meget messing, det blev alligeval flot, bare det holdt lidt laengere. Ferskvandet i morgenbad det var jo enten til ansigt taender og hist og her. Ja jeg kan se hvad de unge maend og kvinder bruger nu? Kan huske at havde det ikke vaeret for Skonrogger som jeg gerne havde lommen fuld af, sulten altid jeg var 15 aar,blev 16 til Nov. det var paa vej til Madera de forste springere viste sig for boven, husker vores Kaskelej var nede paa Martigale staget med et hjemmelavet spyd livline naar den dyppede ned i bolgerne, ingen held dennegang.

Hver 3-4 dag bagte bageren rug brod i en stor bradepande,vi var gerne 10 stykker som opholdt os i Skylleriet ved de 2 koojer, der stak bageren sidestykkerne ud til os, det var det dej som blev sat op langs med siderne, saa brodet ikke braendte paa. Det var naesten lige som Jul. Husker en dag var vi bare 3-4 stykker derinde kom ud med lommerne fulde, Holy moly sikke en dag. Vi gik stadigvaek sydover og mange af os drenge kravlede op forat vaere den forste som saa land. Ja endelig naaede vi dertil. Det 1ste rigtige ferskvandsbad vaad over det hele, fik pudset de sorte, saa endelig landlov, det forste jeg saa var Kaner paa jernskinner, over de stejle brosten, Kan bruge Kanen hele aaret. Aflagde besog paa Vinudsalg fik smagt paa sagerne, Madea vin er jo dejligt?? Var paa besog hos en stor privat Club, faldt i hak i den storste Laederlaeneastol med en gang. Udflugt, Roning, rengoring Landlov, dejligt solskin.

Vi forlodMadera og ankomst til Santa Cruix Tenerife. Dejlig lille frodig ø nogle kom paa udflugt til toppen af bjerget, dejlige friske frugter, Vi forlod Tenerifa og ankomst til Cape Verdes Oerne, det var en tor ø der var ikke meget regn paa denne ø, husker vi var paa bustur til et stort svommebasin saltvand, tog den fra timeteren, fik bank af fodboldsholdet hvor de fleste spillede med bare ben, de lokale havde ikke raad til Fodboldsstovler, Fik en lille Vandbaad som gav os noget ferskvand, hvist ikke ret meget,

Fik hevet krogen op og gjort soklar til rejsen i passaten, det tog os 2 dage for end der kom en lille breeze til at spile sejlet ud, det blev bedre, husker at medens vi laa og ventede paa wind, fangede vi en Haj, den blev hevet op i Styrbords agter Jolle Davit, Kaptajn Hansen skulle aflive den med hans kanon, jeg stod lige bag ved ham, kan huske han var for taet paa gik nogle skridt tilbage for at aflive den, han skod, men i samme ojeblik kom der en Elev for fuld fart langs ruffet, saa Kaptajn Hansen blive bleg, sagde ikke et ord gik below og vi saa ham ikke for et par dage. Sikke en Overskrift det havde vaeret?? Vi fik nu passaten og det gik med 5-6 knob Nu gik der nogle dejlige dage,

Jeg var uheldig, Morgengymnastick med hojloftet knae, stak jeg hojre fod ned i Storestaengestagsejls skode blok paa daekket, forstuvet, 7-8 dage paa Hospitalet, meget kedeligt ophold, men fik laest lektier. Har forstuvet samme 2 gange mere senere, sidste gang var den braekket,det hjalp,fint siden.

En sondag eftermiddag kan huske det var rigtigt dejligt vejr, Jeg ved ikke om der har vaeret andre Elever deroppe, jeg fik den ide at jeg skulde op paa store Flojknap, har ikke spurgt nogen, det er ikke saa let som det ser ud til, paa storemasten, efter rojlen's beslag, er der bar mast, resten af vejen maatte du shinne dig op, det er en lille smule tricky, at faa vendt kroppen og armene omkring selve-knappen, lagde mig paa maven, knappen er ca 45cm bred og 15cm tyk, flot udsigt bare jeg havde et fotografiapperat med. jeg tror at ingen saa mig lave det lille nummer, det var jo lige i kakaotiden med basser, det var samme dag som det billede blev taget af Kaptajn Hansen holde Wind & Weather foredrag.

Kan huske en dag vi arbejdede paa daekket kom 107 lobende paa vej til Laegen forud, Laegen spurgte: Hvad er der i vejen med dig og Jens mumlede noget,saa spurgte Laegen hvad har du i munden, 107 havde faaet venstre pegefinger i den double skaeremaskine til Rugbrod, taenkte at Laegen kunde sy det paa igen, du kan godt spytte den ud jeg er desvaerre ikke Kirug.

Vi ankom Charlotte Amalie St.Thomas laa for anchor paa reden, der var masser af Udflugter der, vi havde rengoring og Roning,var ude og ro besogte en gammel Norsk Kulbraender der laa ved kajen og tog bunkers fra kulkranen som B W byggede i sin tid. En matros gav os et karton cigaretter saa der kom gang i den under haekken, paa den gamle skude. Var ogsaa ved stranden paa den anden side af øen, havde fri resten af dagen. Fik gjort bagboards jolle sandskruppet ved indsejlingen, lille stykke sandbund der. Husker at oppe i byen modte en lille gammel sort negerdame som kunde huske nogle enklte gloser dansk.

Hev anchor op, ankomst til Frederiksted St.Croix, lille distance mellem Oerne 35 mil, saa de gamle sukkerplantager og alle de mange forskellige gadenavne, besogte Christiansted paa den anden side af Oen, gamle fort og paradegrunde. Masser af flinke mennesker der, afgik Frederiksted og ankomst til St.John der gjorde vi hele skibet rent udvendigt paa skroget, resten af Jollerne aarer skruppet samt et dejligt bad, Efter et par dage afsejlede vi St.John's paa vej til Kingston Jamaica, der hodt vi Jul og Nytaar. Der skal du passe paa de stjaeler floden ud af din kaffe, saa langfingeret er de paa den O. Besogte en aeldre engelsk Gentleman scones & Te, oppe paa et bjerg der var dejlig kolig luft der.

Husker der blev byttet med et karton cigaretter ud gennem et Ko -Oje paa Banjen, fyren provede at smutte med smogerne, de fik startet Motorbaaden og saa hev de en stor Ballaststen fra baaden gennem tyveknaegtens baad, maatte padle den ind, siddende paa bunden, ind til strandbredden. Forhalede til Bunkerstationen, fyldt tankene,tilbage til ankers, vi holdt Jul og Nytaar der. Fik masser af dejligt mad og sager, Nul Skonrogger den dag. Holdt Hojtid med sange gaver, nytaars delitant en dejlig aften, morede os kosteligt, jeg sad hvor vi kunde se Kaptajn Hansen's mave danse, det var vist ikke noget han selv blev klar over, sikke en aften.

Endelig gik turen til Vera Cruix Mexico, det var der hvor # 17 fortaeller om flaget som blev kastet, ogsaa en hel del konfetti ,som vi maatte spule vaek igen. Besogte et Bryggeri med tyske bryggere, godt Ol, der fik vi smagt paa ollet, nogle fik lidt slagside?

Husker at Styrboards Vagt blev inviteret til Mexico City, der blev en hel masse Privat og Taxa biler sat til raadighed, da vi korte oppe i bjergene, pludselig sprang kolerhjaelmen op og chaufforen maatte styre igennem spraekken, fik kareten stoppet, han havde ingen snor til at snore hjelmen fast med, vi maatte af med vores Livremme,det gik. Mexico City er en flot by hvad vi saa, smagte de forskellige Tacos og sager etc. flotte kirker. Resten af tiden blev smaa job i masterne, rengoring, torrede sejl.

Kan huske da vi forlod Vera Cruix for sejl det var flot, gled meget taet paa molen kunde spytte derover,han kunde sejle det skib,men ogsaa lang tid omboard. Vi gik nu nord paa igen paa vej til Houston Texas, ankomst fik Lods og gled op af floden til Turner Basin, der var en hel flok danskere som modte skibet,de blev inviteret omboard,talte med en gammel mand han lod lige som om han var fodt der, nej sagde han a kommer fra Himmerland. havde mange busture, Picnicks, til danseaften,besog hos min Farmors skoleveninde som var gift med en anden dansker som ejede en stor Konditori,ingen skonrogger?? besogte et stort nyt Hotel.

Da vi afgik Turner Basin ned af floden, skulle vi forbi det store gamle Krigsskib "Texas" og lige pludseligt lod der stor alarm fra Styrboards forebanje trappe opgang, Elev # 1 blev mast ned af trappen der var saa mange som skulle op, han fik det ene ben mellem skottet og trappesiden, open benbrud, begge piberne stak ud. Vi ankerede op @ Galveston # 1 kom paa Hospitalet fik sat det sammen, jeg ved han fik lov at vaelge om han ville blive eller flyve hjem. Han blev. Ved ankomst til Hamilton Bermuda blev det braekket open igen fordi det var sat sammen forkert. Han laa hele vejen hjem med sikkerhedsselen, sikke en tur det maa have vaeret. 7 aar efter modte jeg Grundtvig i Singapore, han fortalte mig at de maatte open det igen, det var atter sat sammen forkert.

Turen til Bermuda gik med Golf strommen igennem straedet saa lys fra Miami, ankomst var paa grotto besog, har stadig-vaek et lille minde derfra, en lille stalac, Vi fik hevet alle de sidste Kartofler op paa daekket, halvraadne de fleste, maatte ikke smide dem i vandet i havnen, maatte vente til vi kom ud derfra. Gjorde Haengekojerne rene, En dansker som arbejdede ved Politiet, havde den 1ste Taperecorder som vi havde set, den brugte steel kablewire. Endelig forlod vi Bermuda. Den storste storm havde vi da vi kom til sos. Der var gang i den, blev spurgt om jeg vilde gaa op og hjaelpe med at bjerge ForeBramsejl, det var en svaer omgang.

Fik sejlmager job og skulde sy sikke et dejligt job, bare for kort, tilbage til salmebogerne helt op til den anden side af den Engelske Kanal, der var ikke flere Kartofler, saa blev der serveret Vandgrod, normalt var det braendt paa, i 63 aar har jeg ikke rort Vandgrod.

Eksamen, rigtige kolde dage, anlob Engelske Kanal modte et stort 2 skorstens Passagerskib som slog et smut rundt om os. Endeligt ud i Nordsoen, nu gik det rigtigt langsomt, saa kom endeligt Lodsen med de beromte Kartofler og Fisk, husker den ret??? Vi kom ned igennem Kattegat men maatte ankre op ved Helsingor pga modvind. Jeg var heldig den sidste dag hvor jeg var i Kabyssen, mange spurgte om jeg vilde bytte job? Vi lettede og gjorde 7 stagvendinger til Sverige, endelig syd for Hven fik vi slaebebaad, ankom Kobenhavn kl 9 om aftenen.

Vi afmonstrede naeste morgen kl 10

PS. Fandt min kladde igen: Glemte at berette om Vores besog af den lille "Baby Whale" Var i fuld swing med at "Holystone daekket bagbords midtskib, 2 af vores kabys-Gaster skulle smide affald overboard, Obs de: Baby Whale alongside Bagboards (Lodderepoen) saa vi maatte se: hvad det var for noget? Ganske rigtigt en lille "Baby 2-3 meter stor Baby Whale var saa taet paa os "tror at den havde dens Mor langs siden, vi havde den med os 2 dages tid ca 150-200 mil hvor den endelig forsvandt, haaber den fandt dens Mor igen??? Ogsaa har jeg taenkt paa dengang da jeg sad paa store sejlet paa (Knappen) at jeg skulle have mit Initial skaaret, medens jeg sad der i en halv times tid ,saa har det maaske vaeret der enddnu.

_________________________________________________________________________
Vil du i kontakt med Tonni Hans Chr.Pedersen, så skriv til Webmaster.



Copyright © 2004-2014 af Troels Straarup
Alle rettigheder forbeholdes. Uautoriseret brug af tekst, billeder, video, lyd og grafik fra dette website er forbudt.